Menu

Overprikkeling, wijze weetjes

Wie regelmatig of vaak overprikkeld is heeft vaak zelf al dingen ontdekt die de overprikkeling verminderen.
En onbewust passen we de wijsheid van ons lichaam waarschijnlijk al regelmatig toe.

Toch…..om je te helpen staan hier een paar belangrijke tips nog even op een rijtje.
Ik hoop dat je hierdoor nog beter, en bewust voor jezelf kunt zorgen door de dag heen!

5 eerste tips

1. Algemeen bekende tips

Maak gebruik van de algemeen bekende tips zoals zonnebril op bij fel licht, gebruik oordoppen in voor jou te drukke omgevingen. Radio uit, ook jouw kinderen zouden rekening met jou moeten houden met hun schelle geluiden die uit hun apparaten of mobieltjes komen.
Weet dat voor jouw brein alle prikkels op een dag bij elkaar optellen, dus eigenlijk moet je er zelf voor zorgen dat het alles bij elkaar niet teveel wordt.
Dus wat in jouw situatie haalbaar is aan prikkelvermindering, probeer dat toe te passen!

2. Beweeg rustiger

Beweeg  rustiger door de dag heen, dat scheelt een heleboel belastende prikkels voor jouw ogen en evenwichtsorgaan. Meestal heb je dat niet in de gaten, maar voor jouw brein kan het veel verschil maken! Ook al ben je je daar maar een klein deel van de dag bewust van, toch helpt het al als je regelmatig jouw tempo even terugschakelt. De emmer raakt dan iets minder snel vol.
NB Dit is een onderdeel van de lichamelijke, zintuiglijke benadering van SI therapie, ofwel Sensorische (zintuiglijke) Integratie Therapie bij volwassenen.

3. Stressreactie in jouw systeem

Overprikkeling is voor jouw lichaam een vorm van stress: de adem gaat omhoog, er zijn meer stresshormonen in je bloed, je voelt je beklemd, alle stressreacties in lijf en brein treden onbewust in werking en wilt je het liefst terugtrekken.
Deze overbelaste toestand kan de emotie oproepen van angst, dat het nog erger wordt of dat het straks helemaal misgaat.
Deze emotie herkennen en tegen jezelf zeggen: “O, ik ben overprikkeld” kan in een aantal situaties voorkomen dat de spanning of angst verder oploopt. Mij heeft het in ieder geval enorm geholpen toen ik dit eenmaal ontdekt had.
Het geeft weer meer grip op jouw leven als je kunt herkennen wat er gaande is bij je.

4. Wandelen

Beweeg voldoende, wandelen is een heel goede prikkeldemper, tenminste als je loopt in een omgeving die jou niet overprikkelt. Een korte wandeling van 10 minuten kan al erg kalmeren.
Zet een zonnebril op, ook bij bewolkt weer als er veel drukke beelden zijn en kijk niet teveel links en rechts om je heen. Stevig doorstappen en genieten van de grond onder je voeten.
Een lange wandeling kan averechts werken als dit vermoeidheid, pijn of nieuwe overprikkeling oplevert. Dus voor sommigen beter twee keer per dag kort dan een lange wandeling.

5. De juiste rust

Jouw lichaam en jouw brein hebben de juiste rust nodig. Voor de een is dit jezelf terugtrekken, even liggen, gaan ontspannen of rustige Yoga doen. Anderen hebben juist bepaalde prikkels nodig om zich lekkerder te voelen, alleen rust en liggen werkt dan averechts.
Belangrijk ook om te weten: bij overprikkeling is mindfulness soms helemaal niet te doen, en zijn bepaalde Yoga oefeningen helemaal niet goed voor je!
Als ervaren Yogadocent heb ik een aantal geschikte en fijne Yoga oefeningen/ meditaties op video gezet die bij overprikkeling wel de gewenste kalmering geven.

Meer informatie een volgende keer, tot dan!

Willeke

PS. Tijdens SI therapie onderzoeken we welke prikkels jij nodig hebt en welke je teveel binnenkrijgt. En ook hoe je dit kunt doseren door de dag heen. Zodat jouw lichaam tot echte ontspanning komt en jouw hoofd weer minder moe en vol. Wil je hier meer over weten maak dan gebruik van mijn aanbod:

 

Gratis inzichtgesprek:

In de maand juni zijn er weer 4 plaatsen beschikbaar!