Yoga specials

Yoga in mei en juni

Ook dit jaar verzorgt Willeke weer een flexibel Yogaprogramma in mei en juni. Hieronder staan alle thema’s op een rij.
Veel aandacht dit jaar voor “BekkenYoga”, op verschillende tijden in mei en juni.
Het nieuwe thema “Yoga voor je ogen” wordt op woensdagmorgen in mei gegeven.
Kijk in het lesprogramma voor data, tijden en locaties

vraag het aanmeldingsformulier aan

 

BekkenYoga: Yoga én Bekkenbodemoefeningen:

Ontspanning en Kracht in bekken en bekkenbodem

op maandag in mei  om 19.00 uur
op woensdag in mei om 10.30 uur
op vrijdag in juni om 11.00 uur 

Yoga:

Het bekken wordt in de Yoga ook wel ‘Hara’ genoemd, of in de haptonomie ‘je basis’. Deze bekkenruimte heeft alles te maken met veiligheid en vertrouwen in contact met anderen, en vertrouwen in jezelf. Je kunt je voorstellen dat je iets ‘krimpt’ wanneer je je niet veilig voelt, jouw buikspieren en bekkenbodemspieren zullen zich verstrakken, jouw adem wordt minder vrij, je krijgt minder ruimte in je hele lichaam, je hele wezen.

Tijdens deze lessenserie zijn we heel praktisch bezig met ontspanningstechnieken voor de bekkenbodem, rug en buik,  allerlei Yogaoefeningen zijn daarvoor geschikt, de ene werkt meer voor de onderrrug, een andere meer voor de buik, of voor de bekkenbodem. Resultaat is een weldadige, diepe ontspanning en een fijn contact met je basis!

Bekkenbodemoefeningen:

Veel spanningen worden onbewust vastgezet in ons lichaam. We hebben allemaal wel eens gehoord over spanning die vastgehouden wordt in de schouders, of de nek of onderrugspieren. Maar van ons bekkengebied zijn we ons eigenlijk niet zo bewust, tot we er last van krijgen, bijvoorbeeld pijn in de onderrug of in de buik. Of als we obstipatie krijgen, of incontinentie. Dat kan dus ook komen door een teveel aan spanning in de bekkenbodem, en niet alleen zoals de meesten denken door een te slappe bekkenbodem. Het is goed om hier wat meer over te leren. Daarom wordt er tijdens deze yogalessen ook kort uitleg gegeven over de functie van de bekkenbodem (eerste les), de verschillende problemen die kunnen ontstaan, teveel spanning of juist te weinig spanning (tweede les).

Nadruk tijdens de BekkenYogalessen ligt natuurlijk op de Yoga-oefeningen en het ervaren van ontspanning in het bekkengebied, zodat je je Hara als een veilige, rustige en krachtige plek kunt gaan ervaren!

Mindfulness en Yoga:

Oefenen in het hier en nu, oefenen in mediteren

op maandag in mei om 20.30 uur 

In deze Yoga lessenserie zijn we voornamelijk bezig met mediteren. Stapsgewijs leer je hoe je je geest rustiger kunt laten worden. De belemmeringen om rustig te worden komen ook aan bod, en hoe je hier op een milde manier mee om kunt gaan. Omdat er gestart wordt vanuit echte Yoga, vanuit het lichaam, is het begrip ‘mindfulness’ en ‘mindful bewegen’ voor velen goed te ervaren en te leren. Het zijn lessen om echt te oefenen in ‘het hier en nu’ lees verder.
Ook geschikt voor mensen die al een mindfulness-cursus hebben gedaan.

Yoga voor je ogen:

Ontspanning en verbeteren van de belastbaarheid van je ogen

op woensdag in mei om 9.00 uur

Wist je dat er speciale ontspanningsoefeningen zijn voor je ogen, zowel in rust als tijdens het kijken?
In deze Yogalessenserie leer je verschillende Batestechnieken, opgenomen in een weldadige Yogales.
Willeke is Yogadocent én Bateslerares, zij heeft vanuit beide disciplines deze Yogalessen samengesteld en kan je dan ook heel bijzondere oog-oefeningen aanreiken. Deze lessen zijn eventueeel ook prima te volgen als introductie op de Batesmethode of om de Batestechnieken te onderhouden.

Zomer Yoga: 

MeridiaanYoga en openen van het hart

op maandag in juni  19.00 uur en 20.30 uur 
De yoga-oefeningen in deze lessenserie zijn specifiek gericht op het ervaren van de hartenergie en het openen van het hart.
We zullen rustig de meridianen in schouders, armen, polsen en vingers rekken, doen oefeningen voor het openen van het borstgebied en ademoefeningen zoals de Vuurademhaling. Ook de cobra en de vliegende vogel komen aan bod.
Bewustwordingsoefeningen, bijvoorbeeld over het evenwicht tussen geven en ontvangen, kunnen je inzicht geven.
Door de geestelijke uitwerking van de verschillende yoga-oefeningen kom je meer in verbinding met jezelf, en ga je vanuit compassie naar binnen kijken.

Yoga lentewandeling za 21 april- gratis

Op zaterdagochtend 21 april gaan we weer Yogawandelen. Een heerlijke  manier om met Yoga bezig te zijn!
We zullen anderhalf uur wandelen/ Yoga doen. De route van ongeveer 5 kilometer is in de nabije omgeving van Assen en de wandeling gaat ook door bij regenachtig weer.
Na de wandeling kun je – als je dat wilt – mee aanschuiven voor een kop koffie, thee (op eigen kosten).
Verder zijn er geen kosten aan deze ochtend verbonden.
Ida Voorthuis organiseert wederom de wandeling en Willeke geeft de Yogaoefeningen.

De Yogawandeling is niet alleen voor cursisten van WelBewegen, je kunt ook iemand meenemen.
Aanmelden is wel noodzakelijk, doe dit via een mailtje naar Ida:

Ik meld me aan: i.voorthuis@hetnet.nl

Iedereen die zich heeft aangemeld ontvangt in de week vóór de wandeling  informatie over tijden en vertreklocatie.