Menu

Specials

BekkenYoga

Yoga én Bekkenbodemoefeningen: ontspanning en spierversterking

lessenserie van 4 lessen, binnenkort online beschikbaar

Yoga:

Het bekken wordt in de Yoga ook wel ‘Hara’ genoemd, of in de haptonomie ‘je basis’. Deze bekkenruimte heeft alles te maken met veiligheid en vertrouwen in contact met anderen, en vertrouwen in jezelf. Je kunt je voorstellen dat je iets ‘krimpt’ wanneer je je niet veilig voelt, jouw buikspieren en bekkenbodemspieren zullen zich verstrakken, jouw adem wordt minder vrij, je krijgt minder ruimte in je hele lichaam, je hele wezen.

Tijdens deze lessenserie zijn we heel praktisch bezig met ontspanningstechnieken voor de bekkenbodem, rug en buik,  allerlei Yogaoefeningen zijn daarvoor geschikt, de ene werkt meer voor de onderrrug, een andere meer voor de buik, of voor de bekkenbodem. Resultaat is een weldadige, diepe ontspanning en een fijn contact met je basis!

Bekkenbodemoefeningen:

Veel spanningen worden onbewust vastgezet in ons lichaam. We hebben allemaal wel eens gehoord over spanning die vastgehouden wordt in de schouders, of de nek of onderrugspieren. Maar van ons bekkengebied zijn we ons eigenlijk niet zo bewust, tot we er last van krijgen, bijvoorbeeld pijn in de onderrug of in de buik. Of als we obstipatie krijgen, of incontinentie. Dat kan dus ook komen door een teveel aan spanning in de bekkenbodem, en niet alleen zoals de meesten denken door een te slappe bekkenbodem. Het is goed om hier wat meer over te leren. Daarom wordt er tijdens deze yogalessen ook kort uitleg gegeven over de functie van de bekkenbodem (eerste les), de verschillende problemen die kunnen ontstaan, teveel spanning of juist te weinig spanning (tweede les).

Nadruk tijdens de BekkenYogalessen ligt natuurlijk op de Yoga-oefeningen en het ervaren van ontspanning in het bekkengebied, zodat je je Hara als een veilige, rustige en krachtige plek kunt gaan ervaren!

ik heb interesse in BekkenYoga