Mindfulness

Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Open staan en ervaren wat er nu gebeurt in je lijf, hoofd, en gevoel.

Dit klinkt eenvoudig , maar het is nog helemaal niet zo gemakkelijk:
Meestal krijgen we dingen maar half mee. Vaak zijn we helemaal niet in verbinding met de wereld en onszelf. Onze aandacht wordt opgeslorpt door ons handelen, de buitenwereld en onze denkwereld. Voor veel zaken in het leven is dit nodig en handig, om snel en efficiënt te kunnen handelen. Onze automatische piloot is op zich heel nuttig.

Maar deze gewoontepatronen kunnen ook vervelend zijn, voor de buitenwereld, bijvoorbeeld als je altijd gehaast bent en daardoor niet goed kunt luisteren naar een ander. Of vervelend voor jezelf , als je bijvoorbeeld je spieren altijd strak houdt omdat je onbewust bang bent om pijn te zullen voelen. Deze strakke spieren zullen echter juist de pijn in stand houden. Door dergelijke automatische reacties sta je minder open voor prettige sensaties in het nu. Daarom kan het goed zijn om deze oude patronen en overtuigingen te ‘ontmaskeren’. Door Yoga en Mindfulness ga je deze spanningspatronen herkennen en zie je hoe ze jouw geluk en ontspanning soms in de weg staan!
Keuze voor de automatische piloot of niet?

Terug naar het hier en nu

Mindfulness, gecombineerd met Yoga, is een krachtige manier om dit te leren: Meer gaan voelen, je zintuigen gebruiken en je bewegingen gaan ervaren brengt je via je lichaam weer terug in het heden.

Vervolgens is het de kunst om de aandacht in het nu te houden. Maar dat is in het begin ook nog niet zo eenvoudig. De macht van het denken is namelijk enorm. Je zult vaststellen dat je aandacht steeds opnieuw wordt meegevoerd door allerlei gedachten, oordelen en eventuele emoties. Op het moment dat je via Yoga en Mindfulness gemakkelijker en sneller in kunt zoomen op het lichaam en op wat je nu ervaart, zorgt dit ervoor dat je minder meegenomen wordt door piekerende en oordelende gedachten. En ook dat je deze gedachten en automatische patronen sneller kunt laten gaan. Het lichaam biedt zo een mogelijkheid om te ontspannen en om stabiliteit en vrede te ervaren te midden van de chaos van het leven.

Steeds gemakkelijker in het hier en nu komen en blijven

Acceptatie

In de mindfulness neemt accepteren een centrale rol in, aanvaarden van wat er in het huidige moment aanwezig is. Er niet tegen vechten, er geen etiket op te plakken (prettig of niet prettig, goed of fout) het er gewoon laten zijn.

Een vriendelijke, milde houding naar jezelf is hierbij heel belangrijk, en eigenlijk onmisbaar. Door niet meer te vechten of te proberen er iets anders van te maken zullen de stresspatronen en daaraan gekoppelde angst hun kracht gaan verliezen.

Jouw automatische patronen zijn niet goed of fout. Het gaat erom te zien welke je leven domineren.

Keuze

Ben je eenmaal bewust van je automatische reacties dan is er ruimte voor de volgende stap: de keuze hoe je wilt reageren: Reageer je op de oude manier, volgens de automatische piloot? Of ga je op een andere manier reageren (die beter past bij hoe je het eigenlijk zou willen)?

Je komt geleidelijk aan meer ‘aan het stuur’ te zitten van je eigen denkgeest, je emoties en je reacties.

Mindfulness bij WelBewegen

Bij WelBewegen is ‘Mindfulness’ geen aparte meditatiemethode zoals bij andere mindfulness aanbieders. Je hoeft ook niet dagelijks een uur speciaal te oefenen om mindfulness eigen te maken. Al helpt het natuurlijk wel om op regelmatige basis te mediteren. De combinatie van Mindful bewegen, échte Yoga, kwalitatief goede ademoefeningen en mindfulness meditatie vormen een weldadig en organisch geheel. Er ontstaat echt contact naar binnen en acceptatie van wat er gaande is, vriendelijk, zonder oordeel.

Willeke Beckeringh geeft:

-wekelijkse lessen ‘Yoga en mindfulness’
-jaarlijks de Yoga Special ‘Mindfulness meditatie en Yoga’
-op maat mindfulness- en yogalessen, op verzoek